Цитати з книги Ліни Костенко "Записки українського самашедшого"
К.: А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2011.— 416 с.—
(Перлини сучасної літератури).
«У всіх країнах
мови як мови, інструмент спілкування, у нас це фактор відчуження. Глуха
ворожість оточує нашу мову, навіть тепер. У власній державі. Ми вже як
нацменшина. Кожне мурло тебе може
образити. Я ж не можу кроку ступити, скрізь привертає увагу, іноді
навіть позитивну, але від цього не легше. Людина розмовляє рідною мовою, а на
неї озираються. {…} Україна – це резервація для українців. Жоден українець не
почувається своїм у своїй державі. Він тут чужий самим фактом вживання своєї
мови.
Але
якщо мова – це Дім Буття, то чого ж ви мене виживаєте з власного дому?! Це
бандитизм. Це імперський вірус.» (с.
22-23)
«Газети
забомбили свідомість. Нова форма свободи слова – що хто хоче, те й лопоче. Або
що замовляє хазяїн. У найкращі вечірні години біля телевізора вже не зберешся
родиною. {…} В голові сумбур. Кожен тобі сипле в голову своє сміття. З'явилися
теоретики, які можуть заморочити кого завгодно. Закидаються чутки, які
ферментують хаос. Нав'язується кут зору, який деформує суть. Приміром, таке:
«Сьогоднішня ситуація в Україні – це відображення загального падіння моралі».
Загального! Тобто привселюдно з телеекранів нами ж обрані карлики ображають
цілий народ. А гарні й порядні люди по всій Україні, у яких мораль нікуди не
падала, -- слухають, сприймають і вже навіть звикли, що так і є, мораль впала,
усі винуваті. Звиродніння окремих амортизоване словом – «всі». Людей зомбують,
дезорієнтують. Пошту й телеграф не треба захоплювати – телебачення захопило
все.» (с.29-30)
«Коли
держава говорить кийками, сперечатися з нею важко.» (с.42)
«Глобалізація
глобалізує всі проблеми, і ні одної не
зменшить. Зменшиться тільки роль держав, деякі скотяться по цьому глобусу, як
сльоза.»
(с.44)
«Коли починається смерть культури,
настає культура смерті.»
(с.44)
«Огидна
річ – наша терплячість. Наша звичка відмовляти собі у всьому. Так все може
відмовитися від нас.»
(с.58)
«Я
не знаю, як можна тримати суспільство в режимі таких повідом- лень, -- тут уже
треба ставити діагноз і суспільству, і владі.» (с.59)
«Наївні
люди, вони думають, що це їм як за радянської влади, яка боялася негативної
інформації про себе. Ця навпаки, цій тільки й потрібна негативна інформація про
Україну, вона її навмисно продукує сама, щоб в очах світу існування такої
держави втрачало сенс.» (с.60)
«Тісно
робиться на планеті, людство витісняє саме себе.» (с. 71)
«Лінію фронту національного порятунку у нас
давно вже тримають мертві. А перемогти можна, лише коли її тримають живі.» (с.79)
«Мужчини
імперських націй мислять категорією сили.
Мужчини поневолених, але гордих, націй
мислять категоріями свободи.
А такі, як оце ми, все надіються, що якось
воно буде.
Не буде. Люди, які пережили критичну масу
принижень (і стерпіли !), не можуть бути повноцінними громадянами. Фактично я
теж неповноцінний громадянин, бо я терплю.
По суті, я давно вже по-справжньому не
обурююсь, я знаю, що від мене нічого не залежить. За радянської системи людину
хоч вважали гвинтиком тієї системи. А тепер повипадали і гвинтики, і шурупчики,
і мотор забарахлив.
Я ніхто. Я виборець. Я одиниця електорату. Я
такий-то номер у списку. «Світ належить першим». Я стонадцятий.» (с.96-97)
«Шкода, що в
жінках так швидко вмирає Ассоль.» (с.99)
«Шизоїдний сель
свідомості заливає суспільство. Слово знецінилось. Мова втрачає пульс.
Виникають якісь культи й культики. Речники порожнечі приколюються в епатаж.»
(с. 105)
«Наївний ми
народ, українці. Мріємо про свободу в умовах глобалізації. Випустили свою
гривню з князями і поетами, коли вже не треба ні історії, ні поезії. Любимо свою
Україну, яка ще не вмерла, боремося за свою мову, яка вже вмирає. Залежні від
усіх і від усього, будуємо незалежну державу. Та все дбаємо про злагоду в
суспільстві, про консенсус і компроміс.
А тим часом
хтось роздивляється нас, як в оптичний приціл.» (с.107)
«У нас тепер
така свобода, наче сміттєпровід прорвало. Свобода хамства, свобода невігластва,
свобода ненависті до України. Все, що є ницого й зловорожого, вигрівається під
сонцем нашої демократії. Україною правлять люди, які її не люблять і яка їм
чужа.
Що це?
Плебейство, чорна діра свідомості? Наша нездатність побудувати свою державу?
Виснаження нації до цілковитої втрати життєвих сил? Чи, може, це просто Страшна
помста імперії – хотіли свою державу – маєте. Ось вам ваша культура, ось вам
ваша свобода. Ось вам Троянський кінь, з нього повискакують усі ті парторги й
комсорги, райкомівці й обкомівці, і директори військово-промислового комплексу.
Вони й очолять вашу державу, вони її і
розвалять.
Вічна парадигма
історії: за свободу борються одні, а до влади приходять інші. І тоді настає
лукава, найпідступніша форма несвободи, одягнута в національну символіку,
зацитькала національним пафосом, вдекорована атрибутами демократії.»
(с.130)
«Приниження
робить нас безпорадними. Приниження робить нас ізгоями.
Я взагалі думаю, що й державу свою цей народ
не може й досі побудувати, бо пережив велике історичне приниження.» (с.155)
«Іноді мені
українці здаються таким великим гарним птахом, який сидить собі і не знає, що
робиться на сусідньому дереві, який любить собі поспати, сховавши голову під
крило. Крило тепле, притулене, сни історичні, красиві. М'язи розслабились, душа
угрілася – прокинувся, а дерево під ним спилюють, гніздо впало, пташенята
порозліталися хто куди, сидять на інших деревах і цвірінькають вже по-іншому.
Нація навіть не косноязика. Нація
недорікувата.
Я розумію, все має свої історичні корені.
Часом їх хочеться висмикнути.» (с.156)
«Ми всі дивимося
одне повз одного. От хіба що як хтось умре, починається пізнє прозріння: не
побачили, не оцінили, прости! От якби вже нас хтось не простив, може б, ми
навіки порозумнішали.»
(с.159)
Про Івана Павла
ІІ: «Він благословив нашу землю, він назвав мій народ шляхетним народом. Він
повернув мені щастя бути належним до такого народу, а то ж у мене його весь час
віднімали, вщеплювали мені у свідомість, що мій народ не гордий, що він
упосліджений, все стоїть на колінах і ніяк не встане, я вже звик за ці десять
років до такого приниження, з якого виходять тільки у смерть. І раптом
приїжджає свята людина, яка знімає з тебе це прокляття. І Терези схитнулись, і
знайшли рівновагу з болем.» (с.160)
«…держава – це
я, а не те, що вони з нею зробили. І якби кожен усвідомив, що держава – це він,
то досі у нас вже була б достойна держава.
І нація – це теж я. А якщо в цій нації є
антинація, то прошу не плутати. Бо я належу до нації, яку обрав я і яка обрала
мене, – до красивої і шляхетної нації.
Я належу до нації, яку благословив Іван Павло
ІІ.» (с.161)
«Але що сталося
з Україною? Куди поділася її здатність до протистояння? Хто нав’язав нам цей
дурний постулат: «була ейфорія, тепер апатія»?
У мене ніколи не було ейфорії і немає апатії.
У мене завжди одне – як вийти Україні з її історичної безвиході? Мойсей виводив
з єгипетського полону, і вивів. А ми ж на своїй землі – чому ж ніяк не можемо
вийти?!
Зникає наш горизонт. Всихають наші джерела.
Двогорбі верблюди терпіння покірно бредуть у пісках. Колись вірменські матері у
вигнанні, без даху над головою, на палючих вітрах, писали пальцями на піску
алфавіт, щоб діти не забули вірменську мову.
А нашу мову заносять піски духовних пустель.
Нема України в душах.
Люди зробилися злі, наче їм щось пороблено.
Живуть на рефлексах роздратування.
Справді, не дай, Боже, жити в епоху перемін.
Дуже перемінюються люди. Дехто
вивертається шерстю наверх.» (с.221-222)
«Цікаво, чи
хтось на світі веде діаріуш людства? Не свій особистий щоденник, не мемуари і
спогади, не історію держав і народів, а саме діаріуш, запис дій і подій,
компендіум фактів, щоб хоч щось збереглося в пам'яті, що діялося на нашій планеті.
Бо ж пропаде, щезне, висвистить, і то ж не вітрами історії, а через кватирку на
кухні.
Люди дивляться серіали, трилери, детективи,
все, що накрутив режисер і придумали сценаристи, переймаються долею вигаданих
персонажів, а реальні події, реальні учасники цієї всесвітньої драми хай
щезають безслідно, не зачепивши свідомості?
Бог з вами, люди. Все, до чого ми байдужі,
байдуже до нас. Через те ми такі й смертельно самотні. Хтось же й наші
страждання дивиться, як серіал.» (с.245)
«Важко любити
розумну жінку. Завжди боїшся впасти в її очах.
Жінка втрачає на інтелекті, лише коли
закохана. Так що бажано стабільно підтримувати в ній цей стан. А в родинному
житті це не завжди можливо. Побут, рутина обов’язків, а їй при всьому тому
потрібен невгасаючий бенкет почувань.»
(с.247)
«У якому світі
ми живемо? На ніч нам показують хорори й трилери, зранку ми входимо у світ
реальних кошмарів, децибели трагедій такі, що уже перестаєш їх чути. Нас
привчають до кривавих видовищ, до пласких понять і печерних емоцій. Нас
постійно тримають на подразниках, ми вже не здатні на потрясіння, інформація,
як із брандспойта, збиває з ніг – може, це так і задумано, щоб ми перестали
бути людьми?!
Нас підхопило якимсь грязьовим потоком, і несе, і не дає
стати собою.»
(с.284)
«…нарешті
знайшли себе. Можна злізти з дерева, можна вилізти на дерево. Свобода.»
(с. 285)
Немає коментарів:
Дописати коментар